چند روش برای نورپردازی خانه

چند روش برای نورپردازی خانه

تاثیر نور در خانه

فراتر از کاربردی بودن نور، یعنی اینکه ما برای دیدن اشیا به آن نیاز داریم، طرح نورپردازی خانه شما تأثیر زیادی بر شخصیت منزلتان دارد. همه ما در خانه هایی بوده ایم که حس خوبی دارند.

شما نمی خواهیددر یک مهمانی شام یک نور بالای سر مستقیم بتابد یا یک لامپ تکی که فضایی را که در آن در حال انجام پروژه هستید روشن کند. هدف اصلی طراحی نور، وارد کردن درجات مختلف نور به یک اتاق است که به آنها لایه گفته می شود. اگر فقط منابع نور مستقیم داشته باشید، فضا را تاریک می کند.

نورپردازی محیطی

هدف از نور محیط ایجاد یک سطح نور پراکنده و یکنواخت در یک اتاق است. منبع نور معمولاً از چراغ های روی سقف می آید، اگرچه گاهی اوقات چراغ های رومیزی یا زمینی می توانند این کار را انجام دهند. منابع نور بالای سر می تواند تنها یک نور برای روشن کردن فضا باشد، مانند یک چراغ سقفی یا آویز ساده.

اکثر چراغ‌های سقفی از لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌کنند که ارزان هستند و در توان‌های مختلف تولید می‌شوند. لامپ های فلورسنت فشرده نیز به عنوان جایگزین وارد بازار شده اند که قیمت کمی بیشتر دارند اما به طور قابل توجهی بیشتر از لامپ های رشته ای عمر می کنند. آنها همچنین از مزیت قابل بازیافت بودن برخوردار هستند، در حالی که لامپ های معمولی اینگونه نیستند. نکته منفی این است که لامپ های فلورسنت به انتشار نور غیرجذاب شهرت دارند، اما سازندگان به طور مداوم در تلاش برای بهبود این موضوع هستند. مهم نیست از چه لامپی استفاده می کنید، نورپردازی بالای سر ضروری است اما می تواند شیک باشد، بنابراین منابع نور محیط باید با انواع دیگر چراغ ها تکمیل شوند تا کنتراست ایجاد کنند. در بخش بعدی در مورد نورپردازی تاکیدی صحبت خواهیم کرد.

نورهای تاکیدی

نورهای تاکیدی نورهای جهت دار هستند که هدف اصلی آنها ایجاد جدایی بصری در یک اتاق است. آنها نورهای ثانویه در یک اتاق هستند و به عنوان یک قاعده کلی، باید سه تا پنج برابر روشن تر از سطح نور محیط باشند. لامپ های دیواری، مانند دیوارکوب، نمونه خوبی از چراغ های برجسته هستند، مانند چراغ های رومیزی و زمینی. به عنوان مثال، یک لوستر در اتاق ناهارخوری شما نور محیط را تامین می کند و یک یا چند دیوارکوب چراغ های برجسته سازی فضا هستند.

یکی دیگر از کاربردهای نورپردازی تاکیدی، به نمایش گذاشتن یک ویژگی در یک اتاق، مانند یک نقاشی یا یک مجموعه است.

احتمالاً این مورد را در موزه های هنری دیده اید. نور محیط معمولاً کم است که آرامش و سکوت را تداعی می کند و نورهای تاکیدی نقاشی ها را برجسته می کند و شما را روی هنر متمرکز می کند. شما می توانید این کار را در خانه خود نیز انجام دهید، و لزومی ندارد که هنر زیبا باشد. اگر گیاه بزرگ و زیبایی دارید که می‌خواهید برجسته کنید، می‌توانید یک نورافکن روی زمین پشت آن قرار دهید و اجازه دهید نور از برگ‌هایش تابیده و سایه‌ها و درام ایجاد کند.

به طور معمول، نورافکن برای برجسته کردن یک شی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگرچه چراغ‌های مسیر نیز در کاربردهای خاصی کار می‌کنند. لامپ‌های رشته‌ای با وات بالاتر اغلب در لامپ‌های رومیزی و چراغ‌های دیواری برای روشنایی برجسته استفاده می‌شوند و لامپ‌های هالوژن عمدتاً در نورافکن‌ها استفاده می‌شوند.

آباژور

روشنایی آباژور نور اولیه اتاق را تامین می کند و در حالت ایده آل 6 تا 10 برابر روشن تر از نور محیط است. این برای افزایش روشنایی بالاتر از سطوح محیطی در محیط‌های کاری استفاده می‌شود، و در نورپردازی خانه با دقت انتخاب شده می‌تواند نیاز به چراغ‌های بالای سر را به حداقل برساند، که در حفظ انرژی مفید است. اصطلاح “نورپردازی رومیزی” به طور قابل توجهی در زبان عامیانه از زمانی که بازسازی خانه رایج شده است، ظاهر شده است.

چراغ مطالعه تیفانی

روشنایی کار برای اجداد ما اغلب شامل یک لامپ تک روشن در یک آباژور رومیزی کاربردی بود، اما اکنون گزینه ها بی پایان هستند. این یک عنصر کلیدی در آشپزخانه و دفتر است که در آن از انجام وظایف خاصی که نیاز به نور مناسب دارند جلوگیری می شود. همچنین در اتاق نشیمن برای پروژه ها یا در اتاق خواب برای مطالعه با عنوان چراغ مطالعه مفید است و به جلوگیری از خستگی چشم کمک می کند.

انواع مختلفی از چراغ ها وجود دارند که وظیفه یک چراغ کار را انجام می دهند. نورهای پایین کابینت برای کارهای آشپزخانه مفید هستند، زیرا به طور معمول، سایه شما مانع از منبع نور محیط می شود. چراغ‌های هالوژن برای روشنایی کاری ایده‌آل هستند زیرا کارآمد هستند و نوری تمیز و شفاف تولید می‌کنند که رنگ‌های دقیقی را ارائه می‌کند.

نور طبیعی

 نور طبیعی نور بسیار مطلوبی در خانه است، زیرا همه چیز را جذاب می کند. طرح‌های نورپردازی متکی به نور طبیعی، نور روز نامیده می‌شوند و سازندگان و معماران درخواست‌های بیشتری نسبت به قبل برای اجرای آن در ساختمان‌های جدید دریافت می‌کنند. شاید به این دلیل باشد که ما بسیاری از ساعات پرمشغله خود را با نشستن پشت میز در داخل خانه می گذرانیم.نور طبیعی مزایای دیگری نیز دارد، مانند صرفه جویی در مصرف برق

اجسام بازتابنده

بسیاری از مردم استفاده از اشیاء بازتابنده – مانند آینه، کریستال و شیشه – را برای افزودن نور به خانه خود نادیده می گیرند. اگر چنین اشیایی به درستی قرار گیرند، می توانند تا حد زیادی به روشنایی اتاق کمک کنند. به عنوان مثال، آینه های کف تا سقف، می توانند اتاق های تاریک را واقعا روشن کنند، به علاوه آنها را بزرگتر نشان می دهند. آینه‌های کوچک‌تر را می‌توان روی کنسول ها قرار داد، یا از آینه های دکوراتیو استفاده کرد.

نورپردازی هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند این امکان را برای ساکنین فراهم می کند تا با استفاده از نرم افزار نصب شده بر روی گوشی موبایل یا لپ تاپ بتوانند روشنایی ساختمان را کنترل کنند. نورپردازی هوشمند با تکیه بر آخرین تکنولوژی روز دنیا اجرا می شود و تلفیقی از هنر و فناوری است. از این رو خانه ای که به این نوع سیستم نورپردازی مجهز شده جزو خانه های مدرن محسوب می شود.

نور مخفی

اگر می خواهید به محیط روشنایی ببخشید بی آنکه چراغ ها تاثیری بر دکور اتاق بگذارند، نورهای مخفی بهترین گزینه اند.
استفاده ی صحیح و هوشمندانه از هر یک از این نورپردازی ها باعث می شود تا تمامی وسایل و اثاثیه به اندازه ی کافی نور دریافت کنند و به چشم بیایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button