انواع نورپردازی رستوران

انواع نورپردازی رستوران

یکی از مهم ترین ویژگی های طراحی رستوران نورپردازی است.

نورپردازی رستوران شما می تواند در ایجاد حال خوب برای مشتریانتان تاثیرگذار باشد یا این تجربه را به طور کامل برای مشتری شما خراب کند. اما چرا نور رستوران اینقدر مهم است؟ چگونه می دانید چه نوع نورپردازی برای کسب و کار شما مناسب است؟ با آکاژو همراه باشید.

انواع نورپردازی رستوران چیست؟

سه نوع نورپردازی اصلی وجود دارد: محیط، وظیفه و تاکید. هر نوع هدف متفاوتی را دنبال می کند و می تواند از طریق قطعات نورپردازی مختلف به دست آید. در زیر به توضیح هر نوع و توضیح عملکرد آن می پردازیم.

روشنایی محیطی منبع اصلی نور در یک اتاق است و می تواند نور طبیعی باشد یا با لوسترهای سقفی ارائه شود. این به افراد اجازه می دهد تا به راحتی اطراف را ببینند و رفت و آمد کنند.
روشنایی وظیفه به مشتریان و کارکنان شما اجازه می دهد تا عملکردهایی را انجام دهند که ممکن است به منبع نور متمرکزتری نیاز داشته باشند، مانند خواندن منو یا آشپزی. این می تواند به شکل لامپ های بالای سر، لامپ های فلورسنت روشن در آشپزخانه یا یک چراغ رومیزی کوچک در جایگاه مهماندار شما باشد.

نورپردازی تاکیدی به فضای شما جذابیت می بخشد. برای ایجاد نقاط کانونی در اطراف محوطه جلوی رستوران شما استفاده می شود. این را می توان با استفاده از نور برای برجسته کردن قطعات آثار هنری یا اضافه کردن چراغ های جزیره تزئینی بر روی بار رستوران انجام داد.

چگونه نور رستوران بر خلق و خوی مشتریان و کارکنانتان تأثیر می گذارد

سطوح مختلف نور را می توان به منظور تنظیم حال و هوای رستوران یا بار خود استفاده کرد. این به این معنی است که مشتریان می توانند به دلیل انتخاب های نورپردازی رستوران به آنجا  جذب شوند یا از آن دور شوند.

نور کم

نور کم می تواند آرامش بخش و رمانتیک باشد و مشتریان را به ماندن طولانی تر تشویق می کند. به یک شام با نور شمع در یک رستوران رسمی فکر کنید. این تنظیمات معمولا دارای لامپ های بالای سر با دیمر و نورهای برجسته زیادی هستند. نور کم صمیمیت بیشتری ایجاد می‌کند، زیرا بخش‌هایی از نور روشن‌تر، مانند آنهایی که روی میزهای غذاخوری یا فضای بار شما هستند، به مشتریان این امکان را می‌دهند که احساس کنند از سایر مهمانان اتاق جدا شده‌اند.

توجه داشته باشید که مهم است، حتی در محیط هایی با نور کم، روشنایی محیطی کافی برای انجام آسان و ایمن وظایف اصلی در نظر گرفته شود.

نورپردازی روشن

نورهای روشن تحریک بیشتری نسبت به نور کم دارند. این بدان معنی است که مشتریان شما بیدار و هوشیار خواهند بود. نور روشن برای موسسات پر انرژی مانند اسموتی‌فروشی‌ها، کافه‌ها یا رستوران‌های خانوادگی مناسب است. این روشنایی را می‌توان با پنجره‌های بزرگی که نور طبیعی را وارد می‌کنند یا وسایل روشنایی بالای سر به دست آورد.

نورپردازی برای زمان های مختلف روز

هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه نورپردازی رستوران خود، به خاطر داشته باشید که می خواهید نورپردازی شما در طول روز چه نوع حال و هوایی ایجاد کند. ساعت کار رستوران شما چقدر است؟ اگر بیشترین فروش خود را در شلوغی صبحگاهی به دست می آورید، از نور روشن استفاده کنید. و اگر کسب‌وکاری دارید که برای چندین وعده غذایی باز است، می‌تواند ارزشش را داشته باشد که نور خود را برای صبحانه، ناهار، شام یا سایر خدمات خود تنظیم کنید.

صبحانه – باید از نور روشن برای سرو غذا در اوایل روز استفاده شود. در صبح، مشتریان برای بیدار شدن و خواندن روزنامه های خود در حین لذت بردن از قهوه، به نور روشن نیاز دارند. نور طبیعی ایده آل برای این مورد است.

ناهار – سرویس های ناهار باید نور متوسطی داشته باشند. سطوح روشنایی بالاتر مخصوصاً برای رستوران‌های فست فود و فود کورت خوب است، جایی که مردم برای غذا خوردن نمی‌نشینند، اما در عوض سریع چیزی می‌گیرند. نورپردازی حتی می‌تواند به ایجاد نرخ گردش سریع‌تر و ورود و خروج مشتریان سریع‌تر کمک کند، بنابراین اگر می‌خواهید شلوغ‌ترین سرویس غذای شما سریع‌تر انجام شود، این را در نظر داشته باشید.

شام – رستوران هایی که بیشتر فروش خود را در طول خدمات شام انجام می دهند، معمولاً سعی می کنند فضای آرام تری داشته باشند، صرف نظر از اینکه رستوران معمولی یا مجلل باشد. زمان شام محبوب ترین زمان برای بیرون رفتن برای صرف غذا است، زیرا مشتریان می توانند بعد از روز استراحت کنند. وقتی فضای آرامش بخشی را برای آنها فراهم می کنید، مهمانان شما ممکن است بیشتر آنجا بمانند و بیشتر برای غذا، نوشیدنی و دسر خرج کنند و سود بیشتری به شما بدهند.

انواع نورپردازی

انواع مختلفی از نورپردازی رستوران وجود دارد که می توانید هنگام راه اندازی رستوران خود از بین آنها انتخاب کنید. همچنین ممکن است لازم باشد مناطق مختلف ساختمان خود را به طور متفاوتی نورپردازی کنید تا زمان روز و نور از قبل موجود را در نظر بگیرید.

وسایل روشنایی

چراغ های برقی ساده ترین انواع روشنایی برای کنترل هستند. آنها در هر مکانی استفاده می شوند و می توانند شامل لامپ های فلورسنت سقفی، نورهای توکار، نورپردازی روی میز، شمع ها و هر نورپردازی دیگری باشد که بتوانید کنترل کنید و برای کسب و کار خود تطبیق دهید.

نورپردازی طبیعی

نور طبیعی نه تنها یک راه ساده برای روشن کردن مکان شما است – بلکه رایگان است! اگر می‌توانید با بهره‌گیری از پنجره‌های بلند، درها با پانل‌های شیشه‌ای بزرگ و نورگیرها از این به نفع خود استفاده کنید. قسمت های نشیمن و میزها را در اطراف محیط رستوران خود در کنار پنجره ها قرار دهید، اما مراقب باشید که مشتریان را مستقیماً در کنار درها قرار ندهید، زیرا ممکن است با نسیم سرد یا رفت و آمد راحت نباشند.

برای استفاده بهینه از نور طبیعی، باید الگوهای نور طبیعی را که رستوران شما در طول روز به دلیل حرکت خورشید تجربه می کند، درک کنید. مشتریانی که رو به شرق یا غرب می‌نشینند بیشتر از همه تحت تأثیر نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند، بنابراین حتماً پرده‌ها یا پرده‌هایی را روی پنجره‌های خود نصب کنید تا نور خورشید را از چشم آنها دور نگه دارید. همچنین باید فصول و آب و هوا را نیز در نظر بگیرید که از دیگر عواملی هستند که بر نور طبیعی وارد شده به رستوران شما تأثیر می‌گذارند.

روشنایی بیرون ساختمان

فضای بیرونی رستوران شما باید با ارائه تبلیغات و جذابیت به عنوان توسعه تجربه غذاخوری شما عمل کند. با برجسته کردن معماری ساختمان، روشن کردن تابلوها، و روشن کردن مناطق غذا خوردن برای زمانی که نور طبیعی کم است، به همان اندازه که در داخل خانه به نورپردازی فضای باز توجه می کنید، توجه کنید. چراغ‌ها و فانوس‌ها را روی پرده‌ها ببندید، چاله‌های آتش روشن کنید، شمع‌ها را بالای میزها قرار دهید و با استفاده از وسایل و تکنیک‌های روشنایی در فضای باز، مسیرهایی را به سمت ورودی محل رستوران خود ایجاد کنید.

هنگام طراحی روشنایی فضای باز، ایمنی و امنیت نیز باید در نظر گرفته شود. پارکینگ ها، ورودی ها، خروجی ها، پیاده روها و رمپ ها باید به خوبی روشن شوند تا از بروز حوادث جلوگیری شود. نورافکن ها را روی تابلوهای فضای باز قرار دهید تا مردم بتوانند رستوران شما را پیدا کنند و ببینند که شما باز هستید.

روشنایی هوشمند

با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌های بیشتری وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا رستوران خود را اداره کنید، از جمله ابزارهایی برای مدیریت نور رستوران شما. بسته به سیستمی که انتخاب می کنید، می توانید به ویژگی های مختلفی دسترسی داشته باشید. برخی از این ویژگی‌های موجود عبارتند از خاموش شدن خودکار، سنسورهای نور روز، کنترل سطح، کنترل کم نور، کنترل علائم، زمان‌بندی رویداد، سنسورهای اشغال/فضای خالی و قفل‌های زمانی.

این سیستم‌ها و ویژگی‌ها به شما این امکان را می‌دهند که سایه‌ها و منابع نور مصنوعی خود را بر اساس ساعات کار، میزان نور طبیعی و سایر عوامل شخصی‌سازی و خودکار کنید تا در زمان و هزینه قبوض آب و برق خود صرفه‌جویی کنید. به عنوان مثال، چراغ‌های شما می‌توانند در نیم ساعت قبل از بسته شدن بار شما به تدریج روشن‌تر شوند تا به مشتریان شما در اواخر شب سیگنال دهند که زمان اتمام صرف غذایشان فرا رسیده است. همچنین می توانید چراغ هایی داشته باشید که وقتی کسی در اتاق نیست به طور خودکار خاموش می شود.

بسیاری از این سیستم ها حتی می توانند به راحتی از طریق کنترل پنل در رستوران یا برنامه تلفن هوشمند، دسکتاپ یا تبلت شما کنترل شوند. به این ترتیب، می توانید تمام نورپردازی خود را از هر جایی مدیریت کنید.

برخی از محبوب ترین گزینه های نورپردازی را در زیر بررسی کنید:

از چراغ های تزئینی سقفی گرفته تا دیوارکوب ها، انواع نورپردازی متناسب با دکوراسیون رستوران شما وجود دارد.

نورپردازی آویز در رستوران

از سقف آویزان است و می تواند روی میزها، جزیره ها و مناطق میزبان قرار گیرد
هنگام خواندن منوها، نوری عالی را برای مهمانان فراهم می کند.

لوسترهای تیفانی در رستوران

از سقف آویزان می شود و یک نقطه کانونی در راه ورودی یا اتاق غذاخوری ایجاد می کند و سبکی شیک را ارائه می دهد.

لوستردیوارکوب

نورپردازی برجسته را فراهم می کند
به دیوارها متصل می شود و می توان از آن برای کنار گذاشتن آثار هنری یا آینه استفاده کرد
اغلب در دستشویی ها به عنوان چراغ های روشویی استفاده می شود

وسایل سقفی روشنایی مسیر

چندین فیکسچر روی یک مسیر پیوسته وصل شده اند و می توان آنها را طوری تنظیم کرد که نور را در جهت های مختلف هدایت و نقاط کانونی ایجاد می کند. می توان روی سقف یا ستون ها قرار داد.

لامپ LED در رستوران

چراغ‌های LED نسبت به سایر گزینه‌ها کارآمدتر هستند و در نتیجه قبض آب و برق کمتری را به همراه دارند.
آنها جهت دار هستند، بنابراین نور را در یک منطقه خاص متمرکز می کنند.
چراغ های LED برای رستوران ها و بارهایی که به دنبال قطعات برجسته یا چراغ های تزئینی نیستند ایده آل هستند.

نورپردازی توکار

منافذی داشته باشید که تا سقف همسطح باشد نوارهای باریک نور را به سمت پایین بفرستید
برای روشنایی محیط کار استفاده می شود.

نور بخش بسیار مهمی در طراحی رستوران است. از انواع مختلف نورپردازی و استفاده مناسب از نور طبیعی گرفته تا آخرین فناوری در نورپردازی هوشمند، باید موارد زیادی را در نظر گرفت. بنابراین، اگر بخواهید حال و هوای مناسبی را در رستوران تازه تاسیس خود ایجاد کنید، نور می‌تواند این تفاوت را ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button