میزان روشنایی اتاق کار

میزان روشنایی اتاق کار

فضای اداری با نورپردازی عالی

میزان روشنایی اتاق کار در فضای اداری دفتر شما تأثیر مستقیمی بر روحیه، سطح انرژی و بهره وری تیم شما دارد.

نور بسیار کم باعث می شود کارمندان شما احساس خستگی و بدخلقی کنند. از سوی دیگر، نور بیش از حد روشن برای چشم‌ها سخت می‌شود – حتی باعث میگرن می‌شود – و ریتم‌های شبانه‌روزی طبیعی بدن آنها را مختل می‌کند.

روشنایی اتاق کار به کارمندان شما کمک می کند هوشیار، خلاق، پرانرژی و در وضعیت ذهنی مناسب برای ارائه 100 درصد به کار بمانند. اما یافتن تعادل بین نور خیلی کم و خیلی روشن می تواند کار دشواری باشد.

در این مقاله از آکاژو تیفانی، همه چیزهایی را که باید در مورد روشنایی اتاق کار بدانید را به شما می گوییم و به شما کمک می کنیم تا نوع روشنایی مناسب را برای موقعیت منحصر به فرد خود انتخاب کنید.

نورپردازی در معماری

طراحی نورپردازی معماری در خدمت و تقویت عناصر معماری خاصی است تا زیبایی شناسی، تاریخ و هدف یک ساختمان را تقویت کند، ایجاد کند یا بر آن تأکید کند.

نورپردازی معماری نقطه تلاقی هنر (معماری)، طراحی و فناوری (نورپردازی) است. زمینه های دیگر تلاش نیز مانند فیزیک، مهندسی و اثرات روانی و فیزیولوژیکی نور وارد بازی می شوند.

معماری بیان ارزش‌هاست.

نورپردازی مناسب و روشنایی اتاق کار

امروزه، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکات در طراحی دکوراسیون توجه به نورپردازی محیط به شمار می‌رود. یکی از محل‌هایی که شاید بیشتر وقت خود در روز را در آنجا سپری می‌کنید، دفتر کارتان است. دکوراسیون اداری و نورپردازی آن اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا علاوه بر اینکه روی روحیه و انرژی شما تاثیر می‌گذارد باعث می‌شود که ارباب رجوع شما یا اشخاص مراجعه‌کننده، درک بهتری از خدمات شما و نحوه‌ی کارتان داشته باشند. با ما همراه شوید تا اصول نورپرازی مناسب را به شما آموزش دهیم و از تاثیر نورپردازی در دکوراسیون اداری و دفتر کارتان شگفت زده شوید.

استاندارد روشنایی اتاق کار

معیارهای که به عنوان استاندارد روشنایی در محیط کار شناخته می‌شوند؛ بسته به نوع کار می‌تواند متغیر باشد. به طور کلی، هرچه جزئیات کار بیشتر باشد؛ نیاز کارکنان به نور بیشتر است. به عنوان مثال بخش کنترل فرآیند باید حدودا ۳۰۰ لوکس روشنایی داشته باشد؛ اما برای راهروی همین ساختمان که فقط برای تردد از آن استفاده می‌شود ۵۰ لوکس روشنایی نیز کاملا استاندارد است. این در حالی است که واحدهای نقشه‌کشی در شرکت‌های ساختمانی یا مشاغل حساس و مرتبط معمولا به ۷۵۰ لوکس روشنایی نیاز دارند.

مزایای لامپ های LED برای روشنایی اتاق کار

لامپ های LED انرژی اضافی مصرف نمی کنند.

 اشعه مادون قرمز ساطع نمی کنند.

لامپ های LED در افرادی که مستعد هستند باعث میگرن نمی شوند.

چراغ های LED را می توان برای مطابقت با زمان روز و فصل کم نور کرد.

لامپ های ال ای دی تولید ملاتونین را مهار نمی کنند و با الگوهای خواب تداخل نمی کنند.

نورپردازی اتاق کار

رنگ و دمای نورپردازی

رنگ و دمای نورپردازی دفتر شما نیز نقشی حیاتی در سلامت و بهره وری تیم شما دارد. به طور کلی، نورهای گرم زرد یا نارنجی گرم برای آرامش و ریلکس کردن بهتر هستند. در حالی که نورهای آبی یا سرد برای بیدار ماندن، کار کردن و تمرکز بهتر هستند.

هر دو لامپ فلورسنت و LED نور را در طیف آبی و سفید ساطع می کنند که آنها را برای روشنایی صبحگاهی ایده آل می کند. LED ها همچنین به شما این امکان را می دهند که رنگ و دما را تنظیم کنید تا بتوانید نور ساطع شده را تغییر دهید تا نور طبیعی بیرون را تقلید کنید.

قرار دادن کامپیوترها در جای مناسب

متغیر دیگری که باید هنگام تنظیم روشنایی دفتر خود در نظر داشته باشید، قرار دادن رایانه است.

روشنایی برخی از نورها – و حتی موقعیت پنجره – می تواند حتی بهترین صفحه نمایش رایانه و لپ تاپ را به حدی تحت تأثیر قرار دهد که کار بر روی آنها غیرممکن شود.

لپ‌تاپ‌ها و دسک‌تاپ‌ها به هیچ وجه به قدرت و روشنایی خورشید نزدیک نیست، بنابراین روشنایی نور طبیعی می‌تواند بر آنچه ما می‌توانیم [روی صفحه‌نمایش‌های لپ‌تاپ] ببینیم، غلبه کند. به همین دلیل است که میزها و محیط های کاری به محیط کنترل شده تری نیاز دارند – محیطی که در آن مقداری از شدت نور خورشید مسدود یا پخش می شود.

نوع روشنایی اتاق کار مورد نیاز خود را تعیین کنید

وقتی صحبت از نورپردازی دفتر می شود، گزینه ها عبارتند از:

مستقیم

غیر مستقیم

نور محافظ

نور مستقیم — بهترین مکمل برای نور غیر مستقیم روشنایی اتاق کار است.

غیرمستقیم – که اغلب در محیط‌های اداری استفاده می‌شود – نور را به سمت سقف پخش می‌کند، جایی که به شیوه‌ای طبیعی‌تر در کل منطقه پخش می‌شود.

محافظ – همچنین در تنظیمات اداری استفاده می شود – برای پوشش کامل محیط کار، نور را از طریق پوشش ها و لنزهای مختلف فیلتر و توزیع می کند.

در اکثر تنظیمات اداری، ترکیبی از منابع نوری پراکنده (مستقیم-غیر مستقیم یا محافظ) و نورپردازی مستقیم به خوبی کار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button